Ana Vujanović og Bojana Cvejić initerte forskningsprosjektet “Performance and the Public” innenfor TkH [Walking Theory] sitt treårige prosjekt “How To Do Things By Theory” ved Les Laboratoires d'Aubervilliers i Paris.
I den aktuelle fasen av prosjektet setter Ana Vujanović, Bojana Cvejić og Marta Popivoda fokus på sosialkoreografi og sosialdrama.
“If the body I dance with and the body I work and walk with are one and the same, I must necessarily entertain the suspicion that all of my body’s movements are, to a greater or lesser extent, choreographed”.
Dette er en kortfattet versjon av tesen om sosialkoreografi slik den ble formulert av Andrew Hewitt i hans ”Social Choreography: Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement” (2005). Tanken om sosialdrama, slik den ble utarbeidet fra sosialantropologien av Victor Turner på 1970-tallet, komplementerer sosialkoreografien ved å analysere motstridende sosiale prosesser, med fokus på organiseringen av offentlige oppsetninger slik at de fremstår som sosialdrama. Sosialkoreografi og sosialdrama blir dermed en måte å fortolke scenekunstuttrykket og dets effekt på publikum, basert på tesen om at samfunnsorden ikke bare reflekteres, men innøves og utøves som et estetisk uttrykk. De to modellene konsentrerer kroppsbevegelser og gester, plasserer kropper i tid og rom, skaper mise-en-scène og understreker dramaturgien i menneskemengder ved offentlige sammenkomster. Dermed problematiseres konseptet ”communitas” og hvordan det kan forme samfunnet og forholdet mellom det offentlige og det private.
På dette stadiet i forskingsprosjektet undersøker Vujanović og Cvejić offentlige oppsetninger og publikums opptreden i to ulike kontekster: Jugoslavia under sosialismen og dagens vestlige neo-liberale kapitalisme. De har tidligere presentert prosjektet “Performance and the Public” gjennom åpne arrangementer ved Het Veem Theatre i Amsterdam, Les Laboratoires d'Aubervilliers i Paris, Tanzfabrik Berlin/Uferstudios i Berlin og to presentasjoner og samtaler ved Per.Art/Gallery Matica Srpska i Novi Sad i Serbia.
Prosjektet vil resultere i boken "Performance and the Public" som utgis av Les Laboratoires d'Aubervilliers, Paris & b_books, Berlin og dokumentarfilmen "Yugoslavia, how ideology moved our collective body" av Marta Popivoda (produsert av Les Laboratoires d'Aubervilliers, Paris; Tkh, Beograd & Berlin University of the Arts) som begge vil bli lansert i desember 2012.
Ana Vujanović og Bojana Cvejić var med å grunnlegge TkH (Walking Theory), en uavhengig plattform for performance, teori og kunstnerisk aktivisme. Plattformen ble stiftet av et redaksjonskollektiv som består av åtte teoretikere, kunstnere og produsenter med bakgrunn fra performance teori og praksis, teater, film og det visuelle kunstfeltet.
http://www.tkh-generator.net