Lene Bergs prosjekter henter ofte sitt materiale fra historiske fotnoter og avslører paradokser og huller i våre oppfatninger om historien og dens forhold til samtidens problemer. Arbeidene hennes antyder hvor villedende allment etablerte forestillinger om politikk, historie, seksualitet osv. ofte kan være, og at de viser langt mer gjennom det de utelukker, i måten ting utelates på, enn gjennom det de de forteller om verdens mekanismer og fortidens hendelser.
Jacob Wren skrev i 2008 en artikkel om Lene Bergs Gentlemen & Arseholes for C Magazine med tittelen Glad the CIA is Immoral, hvor han beskriver hvordan dette prosjektet tar opp mange av hans egne vedvarende spørsmål omkring kunst og politikk. I avslutningssetningen kaster han alle hemninger og skriver: "Lene Berg er kunstneren jeg har ventet på hele mitt liv". Etter en visning av to av Bergs beste filmer – The Man in the Background (20 min, 2006) og Stalin by Picasso or Portrait of Woman with Moustache (30 min, 2008) – vil Wren holde et innlegg hvor han plasserer disse prosjektene i en større kontekst.