Kiluanji Kia Henda

The Sound Is the Monument


Østre Skostredet 2, 5017 Bergen Kart

PROGRAM

21. mai kl. 18:00 Sandra Poulson lecture performance

26. mai kl 16:00 Donna Kukama performance på Østre

26. mai kl 17:00 Åpning utstilling Kiluanji Kia Henda

26. mai kl 17:00–19:00 Åpningsfeiring med drikke og bar på Østre

Åpningstider utstilling 26. mai til 8. juni:

Tirsdag-fredag kl. 13:00–17:00

Lørdag-søndag kl. 12:00–17:00

Mandag 6. juni kl. 12:00–17:00

Open call: 30. mai og 31. mai begge dager fra kl. 10:00-12:00 og 17:00-20:00 Lydopptak av folk i Bergen som synger en G-tone.

6.–12. juni

Et midlertidig offentlig utendørsmonument på en plen nært Festplassen ved KODE 2 i Rasmus Meyers alle. Med lydverket av stemmene fra Bergen som synger hver dag mellom klokka 12:00–17:00

The Sound Is the Monument er et prosjekt som består av et åpent studio, performance, presentasjoner, en utstilling, og et lydverk og utendørs skulptur i byrom. Kiluanji Kia Henda har invitert to kunstnere, Donna Kukama og Sandra Poulson, til å delta i prosjektet, og begge vil presentere nye perfomanceverk.

Monumenter er et tilbakevendende element i arbeidene til Kiluanji Kia Henda, inspirert av de mange tomme soklene han så under borgerkrigen i Angola. Statuer fra kolonitiden hadde blitt fjernet, og lenge reflekterte tomrommet på soklene mangelen på et offentlig oppgjør med landets historie. Tidligere har kunstneren invitert og dokumentert utøvere som okkuperer tomme sokler, fortalt historien til én spesifikk sokkel i Luanda som har vært fundamentet for fem forskjellige statuer, og ledet en seremoni for symbolsk halshugging av en konge i Lisboa. I følge Kia Henda burde "hver by ha tomme sokler som kan tilpasses våre lidenskaper, istedenfor representasjoner av døde mennesker i kald stein som ingen egentlig bryr seg om i dag, de fleste av dem forbundet med krig eller politisk makt."

Denne gangen er det lyd det er snakk om, i The Sound Is the Monument. Den første i en serie av sokler med lyd er utviklet for Bergen. Monument in G Major omskaper en geometrisk potensiell sokkel for en statue til en resonanskropp. Flere titalls mennesker i Bergen vil bli invitert til å synge G-tonen (sol) én gang, helt til de ikke har mer pust igjen. Hver og en synger i den oktaven som er mest komfortabel for dem. De innspilte stemmene blir så mikset, og det lydlige resultatet installert inne i sokkelen. Dette vil skape en hørbar frekvens, som i seg selv er det usynlige monumentet. På portugisisk, spansk – og på norsk – er "sol" også navnet på stjernen som står opp for oss alle. Kia Hendas midlertidige utendørsmonument er så inkluderende og demokratisk som mulig, samtidig som det skaper et meditativt rom rundt seg viet til å tenke over hvordan hegemoniske narrativer krystalliseres i det offentlige rom.

Kia Hendas midlertidige utendørsmonument The Sound Is the Monument viser en enkelhet som står i sterk kontrast til kompleksiteten i vår historiske arv. Hendas lydlige gest er laget av så dype åndedrag som lungene klarer: hver og en av dem unike, og verd å bli lyttet til – et optimistisk kor av vanlige mennesker.

Kiluanji Kia Henda, "Iconoclastic Sound System" (The Sound Is the Monument serien), digital collage, blekkskriverprint på matt papir, 2022 (detalj).

Kiluanji Kia Henda

Kiluanji Kia Henda bor og jobber i Luanda og Lisboa. Hans kunstpraksis er forankret i fotografi og video, og rommer samtidig skulpturelle installasjoner, performance og lyd. Etter en oppvekst i et krigsherjet Angola, tar kunstverkene hans ofte opp spørsmål knyttet til etterdønningene av krig, den globaliserte, imperialistiske verden og prosessene rundt det å konstruere politiske fortellinger.

Kia Henda er interessert i kollektiv hukommelse, felles rom – slik som offentlige byrom, og tenkning rundt hvordan ulike kulturelle bakgrunner påvirker og integrerer disse rommene. Han var med på å starte Fuckin’ Globo, en årlig event siden 2015 i Luanda som er en av byens ledende uavhengige plattformer for kunstnerisk og intellektuell samtale.

Hans siste separatutstillinger inkluderer blant annet A Healing Path for Phantom Pain, Goodman Gallery, London (2022); The Isle of Venus, Murate Art District, Firenze (2021); Something Happened on the Way to Heaven, Museu de Arte de Nuoro (MAN), Sardinia, og Galeria Avenida da Índia, Galerias Municipais, Lisboa (2020); The Isle of Venus, MLeuven Museum, Leuven (2020); Resetting Birds Memories/Red Light Square, O Instituto, Porto (2020) og Concreto Blues, Jahmek - Contemporary Art, Luanda (2019).

Han har deltatt i en rekke internasjonale gruppeutstillinger, blant annet ved Foto Museum, Antwerpen (2021); Matadero, Madrid (2021); Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2021); Centre George Pompidou, Paris (2020); Migros Museum, Zurich (2020); Museum of African Contemporary Art Al Maaden, Marrakesh (2020); STUK Art Center, Leuven (2019); Museum of African Diaspora, San Francisco (2019); Kadist Art Foundation, Paris (2019); Lubumbashi Biennale (2019); Busan Biennial (2018); 12th Gwangju Biennial (2018); Seattle Art Museum (2018); Te Tuhi Art Center, Auckland (2018); 2nd Yinchuan Biennial – Museum of Contemporary Art (2018); Studio Museum of Harlem, New York (2018); MAXXI, Rome (2018); Tate Liverpool, fast utstilling (2017); Prospect 4 – New Orleans Triennial (2017); National Museum of Nairobi (2017) og SAAVY Contemporary, Berlin (2016).

Han er vinner av den andre 1:54 Sculpture commission ved Sommerset House, støttet av Kame Lazaar Foundation, Tunis og London (2019); vinner av Frieze Artist Award 2017, London; utvalgt til Foreign Politics' 100 Leading Global Thinkers (2014); vinner av National Prize of Art and Culture 2012, tildelt av kulturdepartementet i Luanda; nominert til Paul Huff Award 2011 og 2013 tildelt pris av Photography Museum of Amsterdam (FOAM); nominert til BES Photo Prize 2011, Lisboa.

Han har forelest blant annet ved On Focus: Comunal Knowledge at Large (i samtale med Elvira Dyangani Ose), 1:54 Forum, Marrakesh; Museum of Leuven; Culturgest, Lisboa; Serralves-museet, Porto; Columbia University, New York; New York Universitys avdeling Villa la Pietra, Firenze; Art Center, Nottingham; University of Warwick Wolfson, Coventry; Museum Quai Branly; Tate Modern, London; Savannah College of Art and Design, Savannah, Georgia.


Tekst om prosjektet: Ana Sophie Salazar

Plakat, flyer: NODE Berlin Oslo

Trykk i utstillingen: OK Kontor

Lyddesign: Emilie Wright

Snekker: Odin Austefjord

Prosjektet er et bestillingsverk for Volt og har mottatt støtte fra Bergen kommune og Fritt ord. Volts program i 2022 er støttet av Bergen kommune, Kulturrådet og Vestland fylkeskommune (KUP).

Poster design: NODE Berlin Oslo

Alle prosjekter →