Kunstverket Goliat, Draugen & Maria består av tre skulpturer og en film. Skulpturene er støpt i betong i støpeformer laget fra 3D-printede modeller av undersjøiske landskap. Skulpturene viser havbunnens topografi (batymetri) i tre av få oljefelt på norsk sokkel med offentlig tilgjengelige geodata: Goliat i Barentshavet, og Draugen og Maria på Haltenbanken i Norskehavet. Skulpturene vises i Bergen i De naturhistoriske samlinger og i Strandkaiterminalens venteareal i desember og januar, og på Mon Plaisir i Sandviken i mars.
Samtidig med visningen i Bergen, vises også verket i utstillingen Opplevelser av olje på Stavanger kunstmuseum, med skulpturer i Fiskepirterminalen, i Sølvberget bibliotek og kulturhus og i Stavanger kunstmuseum.
Filmen er tilgjengelig på smarttelefon eller nettbrett, via appen Goliat, Draugen & Maria som en kan laste ned gratis via en QR-kode. Appen tar i bruk Augmented Reality (utvidet virkelighet), en teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, der objekter i den virkelige verden kan være vertskap for virtuelle elementer. Ved å scanne skulpturen med appen får man tilgang til filmen.
Liv Bugge har stilt seg spørsmålet «Hvor er selve berøringspunktet med det fossile annet enn i raffinerte produkter?». I Norge, i likhet med i andre oljenasjoner, preger oljen den nasjonale fortellingen, språket, politikken og økonomien. I Goliat, Draugen & Maria ønsker kunstneren å undersøke vår relasjon til oljen som materie. Filmen viser en gruppe menneskers erfaring med «oljens vesen» gjennom et fysisk møte med råolje fra Vigdisfeltet.