Icaro Zorbar, John Lely, Pedro Gómez-Egaña, Karen Skog Orkester

LOS PANCHOS


Rom 8
Vaskerelven 8, Bergen Kart

Kl. 19:00

Los Panchos er en musikktrio som synger og spiller typisk nostalgisk latinamerikansk musikk. De er spesielt populære blant en generasjon mennesker som identifiserer seg med en gammeldags oppfatning av romantikk, hvor forhold blir nytt gjennom en følelse av varighet. Jeg opplever at arbeidene i denne performancen handler om å erfare grensene for et forhold mellom utøveren og objektene han opererer på, og til og med mellom materialene som gjør musikkproduksjon mulig. Pedro Gómez-Egaña

Dette årets AudioSpace-seminar utforsker spørsmålet om instrumentet slik det fremtrer i kunst, lydkunst og samtidsmusikk. Seminaret inkluderer en performance, Los Panchos, hvor kunstnerne utforsker dette spørsmålet i deres ulike praksiser. John Lely er en komponist og forsker som i det siste har spesialisert på tekst-noter, og som bruker dem for å gjøre musikkstykker aktive ved hjelp av et utvalg hverdagslige objekter. Icaro Zorbar er en colombiansk kunstner som hverdagsliggjør kassettspillere og andre maskiner for musikkreproduksjon og ender opp med dekonstruerte karakterer som spiller av sanger. Bildekunstneren Karen Skog spiller rollen som en instrumentmaker som tar målene sine etter visuelle parametre heller enn å jobbe som en vanlig strengeinstrumentmaker. Disse kunstnerne og deres ulike arbeidsmåter ser alle ut til å bebo instrumentets grenser og vårt forhold til det: objektet som står mellom kroppen og musikken, apparatet som kan dekodes, den hørbare mekanismen.

Icaro Zorbar

Icaro Zorbar er en colombiansk kunstner som arbeider med maskiner og sanger. Arbeidet hans er av en performativ karakter; ved hjelp av kassetter, vifter og lirekasser. Noen ganger har tilstedeværelsen hans mellom maskiner og lyd form av ”assisterte installasjoner”. Zorbar har en mastergrad i kunst (MFA) fra Universidad Nacional de Colombia. Han har stilt ut i Buenos Aires’ Museum of Contemporary Art, Galería Vermelho i Sao Paulo, New York’s “younger than Jesus” exhibition ved The New Museum of N.Y, og Beijing-biennalen. Noen av arbeidene hans befinner seg i samlingen ved Cisneros Fontanals Arts Foundation, hvorfra han vant et stipend i 2008. For tiden bor og arbeider Zorbar i Bogotá, Colombia.

Om arbeidet sitt skriver Zorbar: “I work with machines in circumstances that relate to sentiments between people. This is what really inspires me. I intervene, give voice, a fate, I propose conversations, formulate encounters and separations. I seek to deploy and enhance the fragility of certain connections in which I find a constant tension. I find that disillusionment in the face of a technological reality is important in that it evidences human nature and everyday life.”

John Lely

John Lely er en komponist og musiker basert i Storbritannia. Han studerte komposisjon ved Goldsmiths College i London med Roger Redgate og John Tilbury, og privat med Michael Parsons. I 2007 var han ansatt som komponist ved Ostrava New Music Days. Musikken hans er blitt brukt internasjonalt på festivaler som MaerzMusik, Ultima, Huddersfield Contemporary Music Festival, Cutting Edge og Open Sound Systems (Tate Modern, London). Den er også blitt kringkastet gjennom BBC 4 Television, BBC Radio 3, DeutschlandRadio og Resonance FM. Han spiller i forskjellige grupper, inkludert Apartment House, LelyWhite (elektronisk kammermusikk med komponist John White) og the ever-populous 9! med Eddie Prévost. Tre improviserte CD’er er tilgjengelige gjennom Matchless Recordings. Sammen med komponistene Tim Parkinson og Markus Trunk co-kuraterer han den årlige ”Music We’d Like to Hear”-konsertserien. Fra 2007-2008 var han ansvarlig for digitaliseringen av Dephne Oram-samlingen ved Glodsmiths College.

For tiden er Lely engasjert i et toårig forskningsprosjekt titulert ”Words and Music”, som er finansiert av The British Arts and Humanity Research Centre (AHRC). Prosjektet er basert ved Bath Spa University, og undersøker tekstlige noter, et alternativt notesystem hvor tekst erstatter noter og andre konvensjonelle musikksymboler. Han underviser også i eksperimentell akustisk kunst ved The Chelsea College of Arts. Digitale uttrykk og interaktivitet er sentrale elementer i flere av verkene hans. Et annet fellestrekk er bruken av mp3-spilleren og diktafonen og/eller involvering av publikum fra scenen. John Lely viser sin performance ”Time Travel at the British Museum” på Litteraturhuset 17. september klokken 19:00 som en del av Ultima-festivalen.

http://www.johnlely.co.uk/

Pedro Gómez-Egaña


Pedro Gómez-Egaña er en colombiansk kunstner som har base i Norge. Opplært både som komponist og som visuell kunstner ved Goldsmiths College og Kunstakademiet i Bergen, varierer arbeidet hans fra skulptur til performance, video, installasjon og lydarbeid. Gómez-Egaña sin senere kunstneriske produksjon er del av et bredt prosjekt kalt ”Calligraphies”, som er støttet av det norske kunstnerstipendprogrammet. Porsjektet kan ses som en utforskning av bevegelse i relasjon til fundamentale krefter som gravitasjon, gjentakelse, tilfeldighet eller engstelse. Arbeidene hans inkluderer komposisjoner av tekst og fonografisk materiale så vel som mekaniske animasjoner eller videoanimasjoner basert på enkle tegninger. Selv om virket hans involverer mange ulike tekniske ressurser og kunstneriske disipliner, ser det ut til å konstruere enestående enkle verdener.

I forkant av “Calligraphies” utførte Gómez-Egaña et treårig forskningsprosjekt om forholdet mellom musikalitet og fysikalitet, sponset av The British Council i England, som frembragte en rekke ulike solo- og samarbeidsutstillinger, performancer og artikler. Han har vært involvert i kunst-, musikk- og danse-arenaer, -utstillinger og –festivaler som the South Bank Centre sitt ”Purcell Room” i London, Brussels Biennial 2008, Kunstraum Kreuzberg-Bethanien-Berlin, FACT Liverpool, Rencontre International d’Art Performance de Quebec, Multipistes-Amsterdam, 66East Amsterdam, Institute of Contemporary Art London, DareDare Montreal, Tanz Quartier Wien, BMIC London cutting edge series, La Source de Lion-Casablanca, og L’appartement 22 Morocco, med flere. Denne høsten stiller Pedro ut ved Marrakech-biennalen, Bogotás kunstfestival og museet for samtidskunst i Buenos Aires.
Gómez-Egaña har vært gjesteforeleser og fast ansatt ved masterprogrammet i visuell kunst ved Universidad Nacional de Colombia, Goldsmiths College London, og The Laban Centre London.

http://www.pedrogomezegana.net

Karen Skog Orkester

Karen Skog Orkester
Orgel: Erik Andreas Røkland; Cello: Sivert Nikolai Nesbø; Fiolin og theremin: Karen Skog

En tekst om et orkester av Karen Skog:
"En cello, et orgel, en fiolin og en theremin står i et rom. Tre mennesker spiller improviserte konserter. Dette prosjektet begyntet for et år siden, med meg som forsøkte å lage min egen cello. Det er muligens mange ting i denne verden, og selv store skip blir laget av langsomt arbeidende hender. For mange år siden, da folk selv laget det de hadde bruk for, eksisterte det ingen standard. Og i enkelte gamle bøker kan du finne alle slags instrumenter. Når du gjør noe du aldri har gjort før, kan nye observasjoner bli gjort. Og denne sene kvelden for omtrent et år siden, stemte jeg de fire strengene før jeg langsomt sendte ut lyden. Det er disse øyeblikkene hvor sinnet ditt beveger seg bakover, og uten å vite det kan du reise hundrevis av mil bort. Jeg så orkesteret mitt sitte i en stor hall og stemme instrumentene sine. Fra tankene mine til lyden av disse fire instrumentene, som jeg kalte “Hun snakket om dette orkesteret”. Et orkester med tre musikere, cellisten og organisten Sivert Nikolai Nesbø, organisten og cellisten Erik Andreas Røkland og meg, fiolinist og thereminist Karen Skog. En person begynner å spille, og de andre kommer langsomt til syne. Vi står og hører på hverandres instrumenter, og varsomt stiller vi oss inn på ett univers av lyder."

Karen Skog har en mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen (2007-2009). Hun er del av den nye ateliergruppen “Bergen Ateliergruppe”, og deltok sist i kunstprosjektet “C/O Visningsrommet” på Visningsrommet USF sommeren 2009. Hun arbeider med installasjoner og sfæren mellom rom, scenografi og lydkunst. I november deltar hun på den nye festivalen NEU/NOW Festival i Vilnius, den kulturelle hovedstaden i 2009.


Denne kvelden er et samarbeid mellom Pedro Gómez-Egaña, KHiB og Volt.
Programmet er støttet av Bergen kommune, seksjon for kunst og kultur og KHiB fellesfagligmidler.

Alle prosjekter →