Utstillingen An Alert Rabbit Breathing Purified Air består av nye verk av kunstnerduoen Richard Ibghy og Marilou Lemmens som reflekterer over hvordan vitenskapsfolk har nærmet seg og framstilt dyrs adferd og kognisjon, fra tidlig på 1900-tallet og fram til i dag.
Basert på sentrale laboratorieeksperimenter utført av psykologer, biologer, etologer, zoologer og nevrologer, undersøker Anthology of Performance Pieces for Animals (2018–pågående) de ulike innretningene forskere har forestilt seg for å teste dyrs kognitive evner, inkludert undersøkelser av minne, romlig bevissthet, tallforståelse og kommunikasjon.
Verket omfatter en kunstnerbok samt skalerte modeller av eksperimentelle oppsett ledsaget av tekster utformet som instruksjoner til framføringer. Gjennom vektleggingen av fremføring stiller verket spørsmål om hva som skjer når dyr som brukes i forskning ikke lenger tenkes som passive objekter, men heller som aktive deltakere og utøvere som skaper mening i situasjonene de blir plassert i.
Dette spørsmålet er også til stede i Score for Nine Young Performers Playing in a Field (2018), et verk som består av en video og ti collager. Det presenterer et skript for ni lam hvor kunstnerne har brukt en form for notasjon som er inspirert av etogram, en katalogisering av artsspesifikke handlinger og bevegelser som er mye brukt av forskere til å kvantifisere dyreadferd. Collagene er en mellomting mellom geometrisk abstraksjon og datatabell, og utforsker hvordan forskere bruker diagrammer til å klassifisere og tolke data.
I form av skulptur, tekst, video og collage, spekulerer og reflekterer Ibghy og Lemmens rundt hvordan dyr kan skape mening i de eksperimentene de blir deltakere i. Kunstnerne fremhever også hvordan reduksjonismen i de kontrollerte laboratorieforholdene påvirker hvilke spørsmål som kan stilles. I dette prosjektet viderefører de sin langvarige undersøkelse av vitenskapelige forskningsmetoder, som i bruken av observasjon, måling, abstraksjon og grafisk framstilling av data.