Et lydforedrag ved kunstneren Satch Hoyt, etterfulgt av en live konsert av Hoyt og Dirk Leyers.
Imagine a counter-journey through a multi-media mixing board of Afro-sonic resistance beginning on the southwest coast of Africa in 1481 and playing back live the layered improvisations of musicians and artists from Angola, Brazil, the Democratic Republic of the Congo and Portugal. With breath-taking scope, Hoyt has scrambled the signals of settlers and colonial theft. He chronicles here his archival research and exuberant artistic collaborations across a map of Afro-sensibility that resoundingly displays that culture is a living activity and a practice of creative hospitality. Tsitsi Ella Jaji, forfatter av Africa in Stereo: Music, Modernism and Pan-African Solidarity (2014).
Hoyts performance Un-Muting aktiverer en form for lydlig tilbakelevering. I prosjektet har Hoyt fått tilgang til samlinger av musikkinstrumenter fra det afrikanske kontinentet som har ligget bortgjemt i etnografiske museers magasiner. Hoyt vekker instrumentene fra dvalen og aktiverer dem ved å spille på dem, og ta opp lydene de lager.
Oppå disse opptakene legger kunstneren til flere elektroniske og akustiske lag i studio, noe som resulterer i en framføring av gamle og moderne lyder der tiden bryter sammen, og samtidigheten i de historiske instrumentene framheves. Denne gjenopprettelsen av lydlig identitet bringer ikke bare instrumentene tilbake til sin opprinnelige funksjon, men gjør dem i stand til å bryte fri fra sitt fangenskap i vestlige institusjoner og vestlig estetisk kanon.
Performancen ble opprinnelig laget i 2022 til Transition Exhibition at the Brücke-Museum in Berlin, og Un-Muting vil i år bli framført i nye versjoner ved MARKK Hamburg, British Museum London, og andre institusjoner som har store samlinger musikkinstrumenter fra det afrikanske kontinentet.