Satch Hoyt

Afro-Sonic Mapping


Landmark, Bergen Kunsthall
Rasmus Meyers allé 5, Bergen Kart

kl 20

Gratis inngang

Et lydforedrag ved kunstneren Satch Hoyt, etterfulgt av en live konsert av Hoyt og Dirk Leyers.

Imagine a counter-journey through a multi-media mixing board of Afro-sonic resistance beginning on the southwest coast of Africa in 1481 and playing back live the layered improvisations of musicians and artists from Angola, Brazil, the Democratic Republic of the Congo and Portugal. With breath-taking scope, Hoyt has scrambled the signals of settlers and colonial theft. He chronicles here his archival research and exuberant artistic collaborations across a map of Afro-sensibility that resoundingly displays that culture is a living activity and a practice of creative hospitality. Tsitsi Ella Jaji, forfatter av Africa in Stereo: Music, Modernism and Pan-African Solidarity (2014).

Hoyts performance Un-Muting aktiverer en form for lydlig tilbakelevering. I prosjektet har Hoyt fått tilgang til samlinger av musikkinstrumenter fra det afrikanske kontinentet som har ligget bortgjemt i etnografiske museers magasiner. Hoyt vekker instrumentene fra dvalen og aktiverer dem ved å spille på dem, og ta opp lydene de lager.

Oppå disse opptakene legger kunstneren til flere elektroniske og akustiske lag i studio, noe som resulterer i en framføring av gamle og moderne lyder der tiden bryter sammen, og samtidigheten i de historiske instrumentene framheves. Denne gjenopprettelsen av lydlig identitet bringer ikke bare instrumentene tilbake til sin opprinnelige funksjon, men gjør dem i stand til å bryte fri fra sitt fangenskap i vestlige institusjoner og vestlig estetisk kanon.

Performancen ble opprinnelig laget i 2022 til Transition Exhibition at the Brücke-Museum in Berlin, og Un-Muting vil i år bli framført i nye versjoner ved MARKK Hamburg, British Museum London, og andre institusjoner som har store samlinger musikkinstrumenter fra det afrikanske kontinentet.

Fra en performance som var del av SAVVY Funk, et documenta 14 radio-program ved silent green, Berlin.

Satch Hoyt

Den jamaikansk-britiske billedkunstneren og musikeren Satch Hoyt er født i London, og bor for tiden i Berlin. Hans mangfoldige kunstnerskap – som spenner fra skulptur, lydinstallasjon og maleri til performance, konserter og lydinnspillinger – forenes av en utforsking av det kunstneren kaller den “evige afro-soniske signifikant” og hvordan den beveger seg mellom kulturer, folk og steder i den afrikanske diasporaen.

Som kurator Rujeko Hockley bemerket i Prospect 4: The Lotus in Spite of the Swamp (2017): for Hoyt – a spiritualist and a believer in ritual and retention – those four evocative words refer to the ‘mnemonic network of sound’ that was enslaved Africans’ ‘sole companion during the forced migration of the Middle Passage. It was, and is, a hard-won somatic toolkit for remembering where you come from and who you are – and, maybe, where you’re going – against all the many odds.

Senere utstillinger og prosjekter er blant annet Broken Music Vol. 2, Hamburger Bahnhof, Berlin (2023); Pressure, Kingston Biennial, National Gallery of Jamaica (2022); Afro-Sonic Mapping, HKW, Berlin (2019); Get Up, Stand Up Now: Generations of Black Creative Pioneers, Somerset House, London (2019); Respect: Hip Hop Style and Wisdom, Oakland Museum of California (2018); Dakart, Dakar Biennale of Contemporary African Art, Senegal (2018).


Dirk Leyers

Dirk Leyers er produsent, DJ og samarbeidspartner, som har vært ledende innen elektronisk musikk i over et tiår. Leyers var tidlig fascinert av instrumenter, og hans lidenskap for musikk utviklet seg etter at han flyttet til Köln på slutten av 1990-tallet og møtte Matias Aguayo. Sammen utviklet de det utviklet banebrytende prosjektet Closer Musik på det Köln-baserte plateselskapet Kompakt. Closer Musik hadde stor innvirkning på sjangeren minimal/ambient tekno med singelen One, Two, Three: No Gravity (2000) og albumet After Love (2002).

Som soloartist lanserte Leyers en ny bølge eksperimentell elektronika med EP-ene Wellen (2005, Kompakt) og Alma(2008, Klang Elektronik). Suksessen gjorde ham til en etterspurt lydtekniker, produsent, remikser og musiker, og han satte sitt preg på innspillinger med med Satch Hoyt, så vel som Alter Ego, Hunee, Khan, Mouse on Mars og mange flere med sin særegne stil.

Siden 2012 har Leyers arbeidet med prosjektet Africaine 808 sammen med DJ Nomad. Utgivelsene deres er gitt ut på New York-plateselskapene Golf Channel Recordings og W.T. Records. Leyers har også bidratt til over 100 produksjoner på tysk radio. Komposisjonene hans var en del av hørespillet Auressio, som ble sendt på Bayerischer Rundfunk i 2010, og ARD-Radio-Feature i 2011. He regisserte Import Export Bamako for Westdeutscher Rundfunk i 2013.


Takk til Bergen Kunsthall! Volt sitt program i 2023 er støttet av Kulturrådet og Bergen kommune.

Foto: Nayara Leite

Alle prosjekter →