Teoriverksted IV: Mark Fisher


Senter for kvinne- og kjønnsforskning (SKOK)
Allégaten 34, Bergen Kart

Tirsdag 2. mai 2017 kl. 19:00

Lesesirkelen er åpen for alle interesserte. Begrensede plasser, påmelding til marie(at)v-o-l-t.no. Tekstutdrag vil være å få tak i ved påmelding.

Volt inviterer til lesesirkel, samtale og diskusjon knyttet til tekster av Mark Fisher. Innledning av Susanne Christensen.

Mark Fisher var skribent, kritiker og kulturteoretiker. Han underviste ved Goldsmiths i London og skrev om musikk og populærkultur og bloggen k-punk. Han publiserte tekster blant annet i The Wire, The Guardian, New Statesman og Sight & Sound. Hans egne bøker var Capitalist Realism: Is There No Alternative? (2009), Ghosts of My Life - Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures (2014) og The Weird and the Eerie (2017).

Lesesirkelen vil se på utdrag fra den siste essaysamlingen The Weird and the Eerie (Repeater Books, London 2017).

Susanne Christensen er kritiker i Klassekampen og fast spaltist i Vagant. Seneste bok: En punkbønn (Forlaget Oktober, 2015). Bor i København.

Hun skriver i Klassekampen om Mark Fisher:
“På bloggen og i bøkene sine ble Fisher en klarsynt leser av en samtid han opplevde gjennom en linse typisk for hans (og min) generasjon, en generasjon med hjerner formet av gnistrende fryd over det modernistiske nye, og en tiltakende skuffelse og dyp depresjon over den nyliberalistiske utviklingen fra Thatcher og framover. Med en poets sensibilitet sugde Fisher til seg begreper og gjorde dem til sine egne: Fra den franske filosofen Jacques Derrida tok han «hauntology» og skrev om en hjemsøkt sound (de knitrende lydene som imiterer vinylstøy), et uttrykk som han tok i bruk for å svare på tidas lavkonjunktur med annet enn nostalgi og revivalisme. Fra den italienske teoretikeren Franco «Bifo» Berardi tok han tanker om the slow cancellation of the future og politisk depresjon. Han satte i sirkulasjon begreper som «pulp modernism», det øyeblikket der modernismens ideer bryter inn i mainstreamen og blir populære.”
Susanne Christensen ”Nifse samtidsanelser”, Klassekampen 4. mars 2017.


Takk til SKOK!
Arrangementet er støttet av Bergen kommune - Kritikk/teoriutvikling. Programmet til Volt i 2017 er støttet av Bergen kommune og Norsk kulturråd.

Alle prosjekter →