"Eg les og les, eg lever i bøkene og av bøkene; utan bøker kom eg til å ganga nord og ned." Olav H. Hauge, Dagbok Band I, 1927
Tittelen på seminaret er hentet fra tittelen på en tale av Joan Didion. Hun hadde stjålet den fra tittelen på en tekst av George Orwell. Hun skriver: "I write entirely to find out what I’m thinking, what I’m looking at, what I see and what it means. What I want and what I fear."
Dikteren Olav H. Hauge (1908-1994) ble født i Ulvik i Hardanger, på gården Hakestad der han ble boende hele livet. Han arbeidet som bonde og gartner på sin egen frukthage. Han lærte selv flere språk, var internasjonalt orientert og gjendiktet blant andre Stéphane Mallarmé, Arthur Rimbaud, Friedrich Hölderlin, Paul Celan og Bertolt Brecht til norsk. Han skrev dikt, aforismer og brev i tillegg til en omfattende nesten fire tusen siders dagbok, Dagbok 1924-1994, som ble funnet og utgitt posthumt. Den inneholder refleksjoner om arbeid og liv: om litteraturen han leste, om det ofte tunge arbeidet på gården, kampen med det skapende arbeidet og det å finne tid til det.
Bojana Kunst skriver i sin seneste bok Artist at Work - Proximity of Art and Capitalism (Zero Books, 2015) om de økonomiske og sosiale vilkårene for kunstnerens arbeid. Hun skriver om hvordan kunstneren ofte gjør mer og mer for mindre og mindre og risikerer gjennom det å tære vekk både egen praksis og egen kropp. Hun skriver om betydningen av at kunstneren velger å gjøre mindre, nettopp når en blir konfrontert med kravet om å stadig gjøre mer.
I det ligger en potensiell forsvarstrategi for kunsten: ”Doing less could also be understood as a new radical gesture that opens up speculation about the value of artistic life and rather than working towards perfection of work, starts working autunomously for life itself. It is therefore an important aesthetic and ethical attitude for the artist as worker.”