Vlatka Horvat

Disclosed Location


Veiten 2B, Bergen Kart



Omvisninger:


Tirsdag 18. mars:

Deborah Pearson

Onsdag 19. mars:

Pedro Gómez-Egaña

Torsdag 20. mars:

Wendy Houstoun

Fredag 21. mars:

Augusto Corrieri


Forelesning og panelsamtale med kunstnerne

Lørdag 22. mars

14:00–15:00 Forelesning med Vlatka Horvat med bildebidrag fra tredve internasjonale kunstnere

15:30–17:00 Panelsamtale med kunstnerne som deltar i Disclosed Location

Alle arrangementene er gratis.
Du kan reservere billett ved å sende e-post til marie[at]v-o-l-t.no, eller møte opp ved inngangen til Veiten 2B.

Alle omvisningene begynner kl. 19:00.

Omvisningene begynner presis. Hver omvisning varer i ca. 35 minutter.


Omvisninger i et tomt rom av fire kunstnere.

Med Augusto Corrieri, Pedro Gómez-Egaña, Wendy Houstoun, Deborah Pearson

De siste årene har Vlatka Horvat arbeidet mye med funne rom – hvor hun har omformet og tolket dem på nytt ved å omorganisere dem, eller grepet inn i dem ved hjelp av provisoriske og midlertidige handlinger eller materialer. Prosjektet i Bergen er utviklet spesielt for et tomt butikklokale i Veiten 2B. Her lar Horvat rommet stå tomt, og forvandler det – ikke ved å fylle det med ting – men ved å samle ulike tenkte historier, narrativ og hendelser i det.

Gjennom en serie med omvisninger med fire kunstnere blir prosjektet en slags performativ gjenopplivning av et tomt rom der ting, hendelser og bilder vekkes til live, kalles frem heller enn å vises frem, der stedets fysiske og romlige egenskaper – dets arkitektur og økonomiske, sosiale og materielle dimensjon – kan bli en drivkraft til å undersøke forholdet mellom konstruert rom (og tomrom spesielt) og menneskelig tilstedeværelse, handlemåte og fornemmelse av muligheter.

Horvats seneste romlige installasjoner har ofte fokusert på tilskuerens tilstedeværelse og utforsket hvordan inngripen i et fysisk rom kan påvirke måten vi beveger oss i og gjennom det, valgene vi kan gjøre i det, og hvordan selve rommet kan avgjøre hva som kan (og ikke kan) skje i det.

Disclosed Location nærmer seg et bestemt tomt lokale som et sted med potensiale, som kontinuerlig endres og tolkes på nytt ved hjelp av projeksjoner, fremkalling og fantasi. Etterhvert som de ulike omvisningene utfolder seg gjennom en uke, legges ulike historier, narrativ og versjoner av rommet lagvis oppå hverandre, de kolliderer med andre narrativ og spor, og skaper en fornemmelse av muligheter (og umuligheter) i rommet og dets tenkte fortider, nåtider og fremtider.

Lørdag 22. mars – etter fire dager med kunstneromvisninger – blir det en forelesning med Horvat hvor hun ser videre på utforskningen av tomme rom, gjennom en presentasjon med bildebidrag fra tredve internasjonale kunstnere. Dagen avsluttes med en panelsamtale mellom Horvat og kunstnerne som deltar i Disclosed Location, der de reflekterer over innfallsvinklene og strategiene de brukte da de planla omvisninger i rommet, og går nærmere inn på noen av temaene prosjektet tar opp.

Vlatka Horvat

Vlatka Horvat arbeider med skulptur, installasjon, tegning, performance, fotografi og tekst. Prosjektene hennes har ofte fokus på å omarbeide og rekonfigurere gjenstander, konstruerte rom og de sosiale relasjonene som gjør seg gjeldende i det. Hennes siste separatutstillinger har vært ved Disjecta Contemporary Art Center (Portland), annex14 (Zurich), Boston University Art Gallery, Rachel Uffner Gallery (New York), Zak|Branicka Gallery (Berlin), Bergen Kunsthall og The Kitchen (New York). Hennes bestillingsverk inkluderer blant annet installasjoner for Marta Herford Museum, The 53rd October Salon (Beograd), artissima 18 (Torino), Stroom (den Hague), “Greater New York” ved MoMA PS1 (New York), Galerija Skuc (Ljubljana) og den 11. Istanbul-biennalen. Performancene hennes har blitt vist på scener og festivaler i hele verden. I 2010 ble hun tildelt Rema Hort Mann Foundation-prisen for billedkunst (New York).

http://www.vlatkahorvat.com


Pedro Gómez-Egaña

Pedro Gómez-Egaña er en colombiansk kunstner. Han er førsteamanuensis ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, der han har ansvar for masterprogrammet i kunst. Gómez-Egaña er utdannet ved Goldsmiths College, Kunst- og designhøgskolen i Bergen og ved program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Hans skapende praksis rommer skulptur og video, fonografi og stedsspesifikke arbeider med fokus på bevegelse og temporalitet, som ofte ser på lyd og musikk som viktige narrative og symbolske drivkrefter. Gómez-Egaña har utviklet en rekke forskningsprosjekter ved ulike institusjoner, med partnere som The British Council, Goldsmiths College, Kunstnernes Hus, The Laban Centre, Kunst- og designhøgskolen i Bergen og Universidad Nacional de Colombia. Hans verker og samarbeider har blitt presentert ved Performa13, Bergen Assembly, Lofoten International Arts Festival 2013, Brussels Biennial, Marrakech Biennial, Kunsthall Mulhouse, Purcell Room-South Bank Centre-London, Kunstnernes Hus, BIT Teatergarasjen, Hordaland Kunstsenter, Rencontre International d’Art Performance de Quebec, Institute of Contemporary Art-London, Galeria Vermelho-Sao Paulo, og mange flere.

Wendy Houstoun

Wendy Houstoun har jobbet mye som soloutøver og i samarbeid med kompanier og kunstnere hvis verk overskrider grensene for dans og teater. Siden 1980 har arbeidene hennes med DV8 Physical Theatre, Tim Etchells og Forced Entertainment, filmskaper David Hinton, Jonathan Burrows, Nigel Charnock, Gary Stevens, performancekunstner Rose English, musiker John Avery, Gloria Theatre og Ludus Dance Company utforsket store og små scener, bestemte steder, film og installasjon. Houstouns soloarbeider – Haunted, Daunted and Flaunted, Happy Hour (bestillingsverk for Chisenhale Dance Space) og The 48 Almost Love Lyrics, Desert Island Dances og nylig, 50 Acts – har alle turnert i Europa, USA og Australia. Houstoun var nylig kurator for Juncture ved Yorkshire Dance – en performance-, film og fotofestival i Leeds.

Augusto Corrieri

Augusto Corrieri er performancekunstner, koreograf og forfatter. Corrieri er en av grunnleggerne av danseteaterkompaniet Deer Park. Siden 2005 har han arbeidet som soloartist og koreograf med ulike samarbeidspartnere alt etter prosjektets karakter. Han har utviklet egne forestillinger til ulike sammenhenger, blant annet til ‘What’-festivalen ved Siobhan Davies Studios (London), La Casa Encendida (Madrid), TanzQuartier (Wien), Camden Arts Centre (London), Whitstable Biennale med flere. For tiden arbeider han med In place of a show – en rekke tekster og forelesninger om tomme og forlatte teatre.

Deborah Pearsons

Deborah Pearsons kunstneriske praksis rommer tekstbaserte arbeider, forestillinger, dramaturgi, felleskapsbaserte og offentlige kunstprosjekter. Som kunstner er hun tilknyttet Volcano i Toronto, som hun har samarbeidet med om flere prosjekter: som manusforfatter for Tabletalk (2009) og librettist for A Synonym for Love (2012). For sistnevnte ble hun nominert til Dora Mavor Moore-prisen. Hun er grunnleggeren og en av lederne ved Forest Fringe, et kunstnerledet nettverk som arbeider for å fremme rom til å vise arbeider på ulike utviklingsstadier ved Edinburgh Festival. Det første soloarbeidet hennes, Like You Were Before (2010) vant Herald Angel-prisen, og den siste forestillingen hennes, The Future Show, har blitt vist i Austin, Vancouver, Dublin, London og Ghent. Forestillingen er fremdeles på turné, og vises i New York og Lisboa til høsten. Pearson er nå i ferd med å ta en praksisbasert doktorgrad som Reid Scholar ved Royal Holloway, der hun studerer narrativ i samtidsperformance.


Volt er støttet av Bergen kommune og Norsk kulturråd - Rom for kunst.

Foto: Deborah Pearsons: Thor Brødreskift / Pedro Gómez-Egaña: Kari Kjøsnes / Wendy Houstoun: Eirik Lande / Alle andre bilder: Vlatka Horvat

Alle prosjekter →